Korzystamy

    Kwintesencje Judaizmu

Prezentacje na temat Judaizmu zaprezentowała pani Ada Bryś z Fundacji Mifgash. Na spotkaniu uczestniczyli wybrani uczniowie z klas VII szkoły podstawowej, oraz z klas II i III gimnazjum. Na spotkaniu uczestnicy mogli dowiedzieć dużo ciekawych rzeczy na temat tej religii.

 

Pierwszą rzeczą jaka została poruszona na spotkaniu była Definicja Judaizmu.

Pani Bryś dogłębnie i w bardzo przejrzysty sposób opisała tą religie. Następnym punktem naszego spotkania było wymienienie i opisanie świętych ksiąg dla Żydów oraz kiedy i jak pojawili się pierwsi Żydzi na terenie Polski. Wymienione były również miejsca święte dla Żydów oraz ich miejsca spotkań. Ciekawym wątkiem tej religii jest fakt, iż Żydzi aktualnie mają rok 5779, według ich kalendarza rok stworzenia świata przypada na 3761 r.p.n.e oraz fakt że miesiące mają około 29 do 30 dni. Co 2-3 lata dodaje się 13 miesiąc, który jest uważany za rok przestępny, Żydzi cieszą się dodatkowym miesiącem życia ale też i dodatkowymi czteroma szabatami.

Na spotkaniu został również poruszony wątek budowli codziennego użytku dla Żydów, oraz święta przez nich obchodzone np. Bar Mictwa. Zostało wytłumaczone co to jest Koszerne Jedzenie.

W ostatniej części prezentacji powiedziano o cmentarzach żydowskich oraz sposobie zachowywania się na nich, drużynach sportowych czy także harcerstwie.

Po zakończeniu prezentacji o Judaizmie, zostaliśmy zaproszeni na wystawę replik obrazów Matki Boskiej z różnych sanktuariów rozsianych po całej Polsce. Po krótkich oględzinach i wpisaniu się do księgi odwiedzających mieliśmy przyjemność uczestniczenia w wykładzie na temat Całunu Turyńskiego oraz oglądnięcie repliki w wymiarach 1x1.

 

Podsumowując, prezentacja i wykład były bardzo ciekawe i chętnie uczestniczyłbym w drugim takim spotkaniu.

 

Bardzo dziękujemy pani Adzie Bryś z fundacji Mifgash oraz wszystkim przewodnikom którzy pogłębiali naszą wiedze w tym dniu.

 

Autor Oskar  III gim

9 maja na Łagiewnikach byliśmy na quizie o Janu Pawle II. Również poznaliśmy o kulturze żydów i o iudaiźmie. Było bardzo ciekawo. A najbardziej mi spodobała lekcja o Całunie Jezusa. Opowiadały nam dużo ciekawych teorij. Nik nie wie dokładnie czemu na całunie został się odcisk Jezusa. Pojawiają się wiele domysłów na ten temat. Niektórze mówią że to przy rozkładzie ciała tak stało się, niektórze że ciało Jezusa było namaszczono olejem lub (całun był) spalony pzez długi czas swiatłem słonecznym. Ale we wszelkim wypadku, dzięki temu Całunu możemy wiele o tym poznać. Naptrzykład, możemy zobaczyć twarz Jezusa lub jego ręki. Co jest ciekawe i w tym samym czasie przerażające, to że ręki Jezusa były przebite nie po środku, jak często jest zobrażono na obrazach, a między kościami nadgarstka. Tak żeby nie złamać kość. Robiono to było, żeby więźni nie mogli uciec. Okropne. Również mogło to spowodować do zaniku mięśni. Jak i u Jezusa.

 Zaczniemy z tego, że Jezus miał wzrost ok. 172 cm. Czyli był wystarczająco wysokim w tamte czasy. Wytzymał 60 udarów biczem. Chociaż tu jest coś niesmaowitego. Bo człowiek maksymalnie mógł wytrzymać 30. Jeden taki bicz był podzielony na 3 części. Na końcu były haki które podczas tortur zaciepiali się za ciało i oderywali kawałki skury. Miał złamane ramię, nos i wiele obrzęków na twarze. Ogólnie było naliczono ok. 300 ran na ciele naszego Zbawiciela. Miał grupę krwi-AB. Na zdjęciu można zobaczyć jak był owinięty w całunie Pan Jezus i jak wyglądał jego grob (trumna). Równierz nam opowiadały o tym, czemu na Jego ciele z prawej strony, jest to wielkie nacięcie.

  Na głowie Pan Jezus miał nie wianek z kolczastych gałązek, a cały chełm. Był on zrobiony z dwóch rodzajów takich gałeńź, które przy zaczepieniu się ze skórą, już nie mogły zostawić ją uwolnioną. Jestem zdumiona mocą naszego Pana, który był w stanie znieść takie cierpienie.

                                                                                              Uczennica klasy 2 gimnazjum z Ukrainy

W środę (09.05) poszliśmy na wycieczkę do centrum Jana Pawła II w Łagiewnikach. Czekała na nas tam wiele atrakcji. W planie mieliśmy wysłuchać dwóch wykładów, jeden na temat Judaizmu, a drugi o naszym papieżu Polaku.

Zaczęliśmy od kultury żydowskiej. Pani w bardzo ciekawy sposób przedstawiła nam podstawy religii Żydów i ich kultury. Dowiedzieliśmy się o różnych obrządkach religijnych, ubiorze, jedzeniu. Teraz już wiemy np. co to jest jedzenie koszerne.

Następnie wybraliśmy się do miejsca gdzie przechowuje kopię całunu turyńskiego. Kustosz wystawy opowiedział nam jego historię. Dokonał analizy chyba wszystkiego, nawet najmniejsze szczegóły. Było to niesamowicie ciekawe i przerażające jak można wyrządzić komuś taką krzywdę.

Prezentację można oglądnąć na ich kanale na YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=7o0QrwVE1Zk&list=PLdivnqFZjDXwq3zeP7JiDnvO2CtdJFcqu

Przed kolejnym wykładem zrobiliśmy sobie małą przerwę w tamtejszej kawiarni. Najbardziej popularne wśród zamówień były kremówki papieskie i lody:)

Na kolejnym wykładzie dowiedzieliśmy się o historii Karola Wojtyły. Co ciekawe był on świetnym polonistą oraz grał w przeróżnych spektaklach np. Balladyna. Następnie pani wspomniała o rodzajach dyskusji. Na koniec wykonaliśmy pewne ćwiczenie. Polegało ono na dyskusji między dwoma grupami.  Ćwiczyliśmy w ten sposób kulturę dyskusji. Potem wróciliśmy spacerem do szkoły.

Krótkie sprawozdanie z wykładu o judaizmie: 

27 kwietnia 2018r., Pani z fundacji MIFGASH (co oznacza ''spotkanie'' po hebrajsku) przedstawiła Nam wykład o judaizmie. Dowiedzieliśmy się z niego wiele nowych, ciekawych i pouczających rzeczy. Najbardziej zainteresował mnie temat żydowskich cmentarzy. Nazywa się je kirkutami. Od teraz już wiem, że na cmentarzach żydowskich nie wolno zrywać żadnych roślin i zamiast zniczy, na grobach stawia się kamyczki. Wiem również, że kirkut uważa się za miejsce nieczyste i po wyjściu z niego, trzeba umyć sobie dłonie. Najbardziej jednak interesujące dla mnie było to, że na nagrobkach nie daje się wizerunku zmarłego, ale wszelkie symbole, które by się z nim kojarzyły (np. ścięte drzewo oznacza, że w grobie leży osoba, która zmarła młodo i niespodziewanie). Na wykładzie najbardziej podobało mi się też nawoływanie do dialogu międzyreligijnego i szanowanie innych religii oraz ich zwyczajów. Cały wykład był bardzo ciekawy i pouczający, pokazał mi kulturę, o której wcześniej nie wiedziałam. Od teraz będę inaczej patrzeć na świat :)

                                Maja klasa VII

  • 20180427_110151_(640x480).jpg

    Korzystamy 1

    Podczas warsztatów w Instytucie Dialogu Międzykulturowego im. Jana Pawła II odwiedziliśmy wystawę Madonny papieskie, słuchaliśmy bardzo ciekawego wykładu na temat całunu Turyńskiego oraz zwiedzaliśmy Sanktuarium.