Harmonogram działań

Planowane założenia Projektu
- uczniowie chętniej uczestniczą w zajęciach prowadzonych w formie ciekawszej niż „kreda i tablica”, łatwiej przyswajają wiedzę i otwierają się na świat w kontakcie z nowymi ludżmi (niezwiązanymi z szkołą) i w miejsach poza szkolnym budynkiem,
- prowadzenie strony internetowej (szkoła i edukacja nie może być off-line, jeśli uczniowie są on-line),
- rozwój intelektualny powinien iść w parze z rozwojem emocjonalnym, a rozwój empatii warto realizować przez udział w akcjach charytatywnych,
- uczniowie są współtwórcami projektu, nie tylko jego odbiorcami, dzieci dzielą się wrażeniami z podroży (np. Egipt, Malta) , przygotowują gazetki o swoich pasjach (teatr, muzyka), występują w roli eksperta, a ich pasja/entuzjazm stają się zaraźliwe,


Cele planowane do osiągnięcia:

- wzbogacenie wiedzy z zakresu sztuki, historii, religii,
- poznanie odmiennych kultur i religii, a przez to budowanie szacunku (zamiast niechęci ) do tego co inne,

- kształtowanie otwartości na to co ”nie nasze”, w myśl zasady, że boimy się tego, czego nie znamy, a to co mniej tajemnicze, łatwiej przyswoić,
- poszukiwanie „wspólnego mianownika” w odmiennych kulturach, podkreślanie tego, co łączy
- obcowanie z sztuką dostępną lokalnie, korzystanie z oferty instytucji kultury na najbliższym terenie (Muzeum Niepodległości, Biblioteka Publiczna, MOKiS),
- realizacja Podstawy programowej w sposób atrakcyjny dla uczniów, nauczycieli, dyrektora,

- promocja szkoły min. poprzez prowadzenie strony internetowej projektu,
- kształtowanie umiejętności docierania do informacji, selekcjonowania ich, uwrażliwienie na prawa autorskie,

Opis i harmonogram planowanych działań podejmowanych w ramach Projektu z podaniem przewidywanego terminu zakończenia:

wrzesień:
1. Próbujemy się zorganizować – podział obowiązków, wybór liderów, przydział zadań, określenie wstępnych terminów.
2. Poznajemy ducha Asyżu – w oparciu o prezentacje przygotowane przez szkoły biorące udział w poprzedniej edycji oraz informacje zgormadzone na stronie.


październik
1. Udział w obchodach XXIV Tygodnia Kultury Chrześcijańskiej między innymi poprzez organizację w naszej szkole prelekcji o Jerozolimie „Ziemia Maryi”.
2. Wyjście na wystawę „Apostołowie naszych czasów” do MOKiS w ramach XXIV Tygodnia Kultury Chrześcijańskiej

3. Wystawa fotografii „Pozegnanie z Afryką” w Miejskiej Bibliotece jako wstęp do lektury „W pustyni i w puszczy” oraz rozmowa o stozunku Sienkiewicza do czarnoskórych mieszkańców Afryki.
4. Odkrywamy Słowenię i Włochy – rozmowy z uczniami uczestniczącymi w wymianach zagranicznych z partnerskimi szkołami, czytanie ich relacji na szkolnej stronie internetowej, oglądanie zdjęć


listopad

1. Wyjście do Muzuem Niepodległości na wystawę o ikonach „Z ciemności w światłość”. Zwiedzanie chcemy połączyć z wykładem na temat ikon, ich kultu, dogmatyki, poświęcenia ikon i znaczenia tego aktu.

2. Dzień języków obcych – święto szkolne w budynku B. Tegoroczny temat to pokój i muzyka, która łagodzi obyczaje. W programie między innymi inscenizacja słowno-muzyczna w języku niemieckim, angielskim, francuskim, włoskim i koreańskim oraz degustacja ciast naszych dalszych i bliższych sąsiadów

3. Lekcja języka polskiego o poezji Karola Wojtyły „Poezja do sześcianu” jako echo jonerencji ZachWYcajMY Wojtyłą”.
 

grudzień
1. Wyjście na jasełka „U pisarki” do Domu Parafialnego przygotowane przez tutejszą oazę.
2. Jasełka w języku angielskim w naszej szkole przygotowane przez równoleglą klasę Vb.
3. Inspirujemy się życiem świętych –wchodzimy w rolę pomocników św. Mikołaja i odwiedzamy przedszkolaków, promując postawę dobroci, życzliwości, utwartości na los najmłodszych
4. Wernisaż kartek świątecznych w MOKiS „Boże Narodzenie”
5. „Adwentowa radośc” - zbiórka charytatywna wolontariatu.

styczeń
1. Dolączamy do Orszaku trzech króli i jak to z happeningami bywa stajemy się współtwórcami religijno-kulturalnej imprezy na Rynku.
2. Akcja charytatywna – kiermasz ciasteczek w ramach WOSP.
3. Akcja charytatywna - kolędujemy dla misji.


Luty:
1. Poznajemy mitologiczne opowieści i przekładamy język na obraz utrwalając w ten sposób na języku polskim wiedzę o komiksie

2. Wycieczka na szopki krakowskie

 

marzec:
1. Zajęcia warsztatowe poświęcone malarstwu Marca Chagalla, Odwiedzi nas bezhabitowa siostra Annę Bodzyńskią ze zgromadzenia sióstr SION, które na co dzień pracują głownie nad wykorzenianiem skutków antysemityzmu oraz umocnieniem wiary chrześcijańskiej przez zgłębianie Biblii. Podejmują też działalność na rzecz osób doświadczających dyskryminacji rasowej, religijnej i socjalnej, a w styczniu 2002 r. Europejski Kongres Żydów uhonorował zgromadzenie „Menorą pokoju”, nagrodą przyznawaną „pionierom dialogu żydowsko-katolickiego w Europie”.

2. Szkolny konkurs na projekt kartki świątecznej.
3. Akcja pączek – zbiórka charytatywna dla Laury
4.Pokazy zdjęć z wakacji uczniów-ochotników połączone z miniwykładami


kwiecień:
1. Misterium męki Pańskiej - udział w drodze krzyżowej ulicami miasta
2. Na języku polskim uczymy się notować na przykąłdzie notatek/gazetek o sztuce w religii (teatr, muzyka)


maj:
1. Wysatwa w MOKiS „Sakralne inspiracje”, wernisaż połączony z wykładem „Dzieło. Działanie. W pracowni konserwatora.”
2. Akcja charytatywna – zbiórka przyborów szkolnych dla dzieci z Pacanowa
3. Akcja charytatywna „Dwójka misjom” celem pomoc finansowa misjonarzom w Peru i na Filipinach.
4. Kończymy ankietą, cieszymy się zdobytą wiedzą i nietypowymi lekcjami, które sprawiają, że język polski jest ciekawy i śmiało wychodzi poza szkolne ramy.
Zakładane rezultaty realizacji Projektu:
- wychowanie „oddolne”, postawa tolerancji wynikająca nie z nakzau czy strachu przed sankcjami karnymi, ale z autentycznego przekonania że ludzie są równi, a odmienność jest skarbem nie ciężąrem,
- przyrost wiedzy,
- zadowolenie dzieci i rodziców z udziału w projekcie, chęć kontynuowania współpracy w kolejnych latach,
- postanie najlbiższej okolicy, zdobycie konkretnej wiedzy o mieści, w którym mieszkamy, jego zabytkach.
- otrzymanie Certyfikatu,

Udział w poprzednich edycjach Projektu:

2015 klasa IF pod opieką dyr. Tadeusza Jarząbka (tematyka świąt)

2015/2016 klasa IF pod opieką polonistki Emilii Adamów (temartyka świętych ksiąg) i klasa IIC pod opieką polonistki Barabary Śliwy

2016/2017 klasa IIF pod opieką polonistki Emilii Adamów (tematyka raju w różnych religiach)