Działamy

 

 

  • 20180119_125316.jpg

    Sintõ

    18 maja poznawaliśmy sinto, zwracając uwagę na sztukę sakralną i rolę świątyń.

    Bogowie czczeni są w świątyniach (dzindzia,ang. jinja, tajsia, ang.taisha, jasiro, ang.yashiro, mija, ang. miya, dzingū, ang. jingu).

    Tym mianem okreÅ›la siÄ™ budynek lub miejsce uÅ›wiÄ™cone obecnoÅ›ciÄ…, jednego lub wiÄ™cej bóstw. W Japonii znajduje siÄ™ okoÅ‚o stu tysiÄ™cy Å›wiÄ…tyÅ„ różnej wielkoÅ›ci i w różnych stylach.

  • 20180119_125758.jpg

    Aborygeni

    02 marca poznawaliÅ›my religiÄ™ Aborygenów.

  • 20171213_142058.jpg

    BUDDYZM

    W grudniu uczniowie poznawali buddyzm. 

  • 20180110_095224.jpg

    Bahaizm

    01 marca poznawaliÅ›my bahaizm, zwracajÄ…c  uwagÄ™ na ich Å›wiÄ…tynie, zgodnie z tematem tegorocznej edycji MÅ‚odego Asyżu.

  • 20171220_091927.jpg

    Boże Narodzenie

  • 20170914_104502.jpg

    Chrześcijańska sztuka sakralna

    Część grupy projektowej uczestniczyÅ‚a w wykÅ‚adzie poÅ›wiÄ™conym chrzeÅ›cijaÅ„stwu, jego symbolom, a także sztuce. 

  • 20180110_100300.jpg

    Dżinizm

    W styczniu poznawalismy również dżinizm. Najważniejsze przykazanie: nie krzywdzić.

  • 20180119_124859.jpg

    Grecja

    25 kwietnia poznawaliśmy cechy starozytnych budowli greckich.

                    W Grecji i na caÅ‚ym obszarze  wschodnich obrzeży Morza osiedlili, zachowaÅ‚y siÄ™ ruiny licznnych Å›wiÄ…tyÅ„ i sanktuariów oraz dziesiÄ…tki tysiÄ™cy szczÄ…tków posÄ…gów i naczyÅ„ zdobionych malowidÅ‚ami. Grecy nie tworzyli religii opartej na dogmatach: bogówi obrzÄ™dy opisujÄ… teksty literackie.

  • 20180110_095428.jpg

    Hinduizm

    10 stycznia poznawaliÅ›my hinduizm.  SzczególnÄ… uwagÄ™  zwróciliÅ›my na   obrzÄ™dy i miejsca kultu,  na to, jak wyglÄ…da  Å›wiÄ…tynia hinduska.

  • 31882803_1769900333076845_4371082873923436544_n.jpg

    Ikony

  • 20180119_130242.jpg

    Indianie Regionu Północno-Wschodniego

    W ramach projektu poznawaliÅ›my Algonkinów i Irokezów. Tereny ludów zamieszkujÄ…cych leÅ›ne regiony póÅ‚nocno-wschodnie rozciÄ…gaÅ‚y do Rzeki ÅšwiÄ™tego WawrzyÅ„cana póÅ‚nocy do rzeki Cumberland na poÅ‚udniu  i od Missisipi na zachodzie do Å›rodkowego wybrzeża Atlantyku. 

  • 20180119_130501.jpg

    Inuici

      14 marca poznawaliÅ›my rdzennÄ… ludność póÅ‚nocnych obszarów Ameryki PóÅ‚nocnej.  Można ich obecnie podzielić na trzy grupy religijne: pierwsza wyznajÄ…ca religie tradycyjne, które siÄ™ zachowaÅ‚y i rozwinęły, a niekiedy nawet zostaÅ‚y wskrzeszone (w wyniku ruchów rewitalizacyjnych), druga skupiona w róznych KoÅ›cioÅ‚ach dziaÅ‚ajÄ…cych w rezerwatach;i na koću wyznawcy religii mieszanych powstaÅ‚ych jako reakcja na skutki podbojów biaÅ‚ych Amerykanów i ich politykÄ™ dyskryminacji, wypÄ™dzeÅ„,zniszczenia i dopasowania.

  • 20171019_131832.jpg

    Islam

    W  październiku część uczniów uczestniczyÅ‚a w zajÄ™ciach  poÅ›wieconych islamowi.

  • 20180508_133825.jpg

    Judaizm i alfabet hebrajski

    8 maja klasa 5b poznawała alfabet hebrajski.

  • 20180110_095701.jpg

    Konfucjanizm

    Poznawaliśmy kolejną z wielkich religii etnicznych -konfucjanizm.

  • 20180110_095530.jpg

    Laozi i daoizm

       12 stycznia poznawaliÅ›my kolejnÄ… religiÄ™ i rolÄ™ budynków sakralnych w kulturze. 

  • 20180119_124841.jpg

    Mezopotamia

    23 kwietnia poznawaliśmy charakterystyczne cechy budowli w Mezopotamii.

    W Mezopotamii Å›wiÄ…tynie byÅ‚y równie liczne i monumentalne, jak w starożytnym Egipcie. PosÄ…g wyobrażajÄ…cy Boga umieszczano w najtajniejszej części Å›wiÄ…tyni: tu skÅ‚adano mu codzienne dary w postaci jedzenia, pachnideÅ‚, tu zanoszono doÅ„ modÅ‚y i pieÅ›ni. KapÅ‚ani byli specjalistami ksztaÅ‚conymi przez dÅ‚ugie lata: wszyscy też byli skrybami - uczonymi w piÅ›mie.

  • 20180119_125938.jpg

    Religie Czarnej Afryki

    16 marca poznawaliÅ›my religie afrykaÅ„skie. Nie ma jednej religii afrykaÅ„skiej. Obok setek autochtonicznych religii, istotnÄ… rolÄ™ odgrywajÄ… również ,,religie obce’’, tj. chrzeÅ›cijaÅ„stwo, islam czy hinduizm- ten ostatni przede wszystkim w Afryce PoÅ‚udniowej.

  • 20180119_124930.jpg

    Religie przedkolumbijskie

    26 kwietnia poznawaliÅ›my religie przedkolumbijskie, zwracajÄ…c szczególnÄ… uwagÄ™ na charakterystyczne cechy budowli.

    SpoÅ›ród wszystkich ludów  przedkolumbijskich Aztekowie stworzyli jednÄ… z lepiej znanych wizjÄ™ Å›wiata. Uznawali, że powierzchnia Ziemi, w ksztaÅ‚cie dysku i otoczona wodami, znajduje siÄ™ w centrum WrzechÅ›wiata i podzielona jest poziomo i pionowo. Wierzyli, że poniżej znajduje siÄ™ trzynaÅ›cie nieb, poniżej zaÅ› dziewięć regionów podziemnych. Każdy z tych Å›wiatów miaÅ‚ swe wÅ‚asne bóstwa. 

  • 20180110_100530.jpg

    Sikhizm

    28 lutego poznawaliÅ›my sikhizm, ze szczególnym uwzglÄ™dnieniem Å›wiÄ…tyÅ„- ich wyglÄ…du i znacznia.

  • 20180119_124746.jpg

    Starożytny Egipt

    24 kwietnia poznawaliśmy rytuały starożytnych Egipcjan, koncentrując się na ich budowlach.

    Egipcjanie wierzyli, że bogowie wstÄ™puja w rzeźbione ku ich czci posÄ…gi, umieszczono je wiÄ™c w specjalnie przygotowanaych miejscach Å›wiÄ…tyÅ„. Na podobieÅ„stwo dostojników i faraona, bóg każdego ranka poddawany byÅ‚ obrzÄ™dowi budzenia, mycia, perfumowania, ubierania, a nastepnie karmienia.Odebrawszy należne mu atencje, ukontentowany pieÅ›niami i dymem kadzidÅ‚a,bóg przyjmowaÅ‚ trzy posiÅ‚ki dziennie. W dni Å›wiÄ…teczne odbywaÅ‚ procesjÄ™ w swojej barce, a lud oddawaÅ‚ mu cześć tÅ‚oczÄ…c siÄ™ na trasie przejazdu.

  • 20180513_143452.jpg

    Sztuka sakralna w Ropie

    Przedstawiciele Młodego Asyżu udali się do Ropy, wsi mieszczącej się niedaleko Gorlic.

  • 20171213_102004.jpg

    Zaratusztrianizm

    Uczniowie MZS nr 5 w Gorlicach poznawali zaratusztrianizm. Obejrzeli portret Zaratusztry w Å›wiÄ…tyni Mesz-Kade i przeczytali jego biografiÄ™. Szczególnie podobaÅ‚y im siÄ™ legendy o tym zaÅ‚ożycielu religii uniwersalnej.