Działamy
Sintõ
18 maja poznawaliśmy sinto, zwracając uwagę na sztukę sakralną i rolę świątyń.
Bogowie czczeni są w świątyniach (dzindzia,ang. jinja, tajsia, ang.taisha, jasiro, ang.yashiro, mija, ang. miya, dzingū, ang. jingu).
Tym mianem okreÅ›la siÄ™ budynek lub miejsce uÅ›wiÄ™cone obecnoÅ›ciÄ…, jednego lub wiÄ™cej bóstw. W Japonii znajduje siÄ™ okoÅ‚o stu tysiÄ™cy Å›wiÄ…tyÅ„ różnej wielkoÅ›ci i w różnych stylach.
Aborygeni
02 marca poznawaliÅ›my religiÄ™ Aborygenów.
BUDDYZM
W grudniu uczniowie poznawali buddyzm.
Bahaizm
01 marca poznawaliśmy bahaizm, zwracając uwagę na ich świątynie, zgodnie z tematem tegorocznej edycji Młodego Asyżu.
Boże Narodzenie
Chrześcijańska sztuka sakralna
Część grupy projektowej uczestniczyła w wykładzie poświęconym chrześcijaństwu, jego symbolom, a także sztuce.
Dżinizm
W styczniu poznawalismy również dżinizm. Najważniejsze przykazanie: nie krzywdzić.
Grecja
25 kwietnia poznawaliśmy cechy starozytnych budowli greckich.
W Grecji i na caÅ‚ym obszarze wschodnich obrzeży Morza osiedlili, zachowaÅ‚y siÄ™ ruiny licznnych Å›wiÄ…tyÅ„ i sanktuariów oraz dziesiÄ…tki tysiÄ™cy szczÄ…tków posÄ…gów i naczyÅ„ zdobionych malowidÅ‚ami. Grecy nie tworzyli religii opartej na dogmatach: bogówi obrzÄ™dy opisujÄ… teksty literackie.
Hinduizm
10 stycznia poznawaliÅ›my hinduizm. SzczególnÄ… uwagÄ™ zwróciliÅ›my na obrzÄ™dy i miejsca kultu, na to, jak wyglÄ…da Å›wiÄ…tynia hinduska.
Ikony
Indianie Regionu Północno-Wschodniego
W ramach projektu poznawaliÅ›my Algonkinów i Irokezów. Tereny ludów zamieszkujÄ…cych leÅ›ne regiony póÅ‚nocno-wschodnie rozciÄ…gaÅ‚y do Rzeki ÅšwiÄ™tego WawrzyÅ„cana póÅ‚nocy do rzeki Cumberland na poÅ‚udniu i od Missisipi na zachodzie do Å›rodkowego wybrzeża Atlantyku.
Inuici
14 marca poznawaliÅ›my rdzennÄ… ludność póÅ‚nocnych obszarów Ameryki PóÅ‚nocnej. Można ich obecnie podzielić na trzy grupy religijne: pierwsza wyznajÄ…ca religie tradycyjne, które siÄ™ zachowaÅ‚y i rozwinęły, a niekiedy nawet zostaÅ‚y wskrzeszone (w wyniku ruchów rewitalizacyjnych), druga skupiona w róznych KoÅ›cioÅ‚ach dziaÅ‚ajÄ…cych w rezerwatach;i na koću wyznawcy religii mieszanych powstaÅ‚ych jako reakcja na skutki podbojów biaÅ‚ych Amerykanów i ich politykÄ™ dyskryminacji, wypÄ™dzeÅ„,zniszczenia i dopasowania.
Islam
W październiku część uczniów uczestniczyÅ‚a w zajÄ™ciach poÅ›wieconych islamowi.
Judaizm i alfabet hebrajski
8 maja klasa 5b poznawała alfabet hebrajski.
Konfucjanizm
Poznawaliśmy kolejną z wielkich religii etnicznych -konfucjanizm.
Laozi i daoizm
12 stycznia poznawaliÅ›my kolejnÄ… religiÄ™ i rolÄ™ budynków sakralnych w kulturze.
Mezopotamia
23 kwietnia poznawaliśmy charakterystyczne cechy budowli w Mezopotamii.
W Mezopotamii Å›wiÄ…tynie byÅ‚y równie liczne i monumentalne, jak w starożytnym Egipcie. PosÄ…g wyobrażajÄ…cy Boga umieszczano w najtajniejszej części Å›wiÄ…tyni: tu skÅ‚adano mu codzienne dary w postaci jedzenia, pachnideÅ‚, tu zanoszono doÅ„ modÅ‚y i pieÅ›ni. KapÅ‚ani byli specjalistami ksztaÅ‚conymi przez dÅ‚ugie lata: wszyscy też byli skrybami - uczonymi w piÅ›mie.
Religie Czarnej Afryki
16 marca poznawaliÅ›my religie afrykaÅ„skie. Nie ma jednej religii afrykaÅ„skiej. Obok setek autochtonicznych religii, istotnÄ… rolÄ™ odgrywajÄ… również ,,religie obce’’, tj. chrzeÅ›cijaÅ„stwo, islam czy hinduizm- ten ostatni przede wszystkim w Afryce PoÅ‚udniowej.
Religie przedkolumbijskie
26 kwietnia poznawaliÅ›my religie przedkolumbijskie, zwracajÄ…c szczególnÄ… uwagÄ™ na charakterystyczne cechy budowli.
SpoÅ›ród wszystkich ludów przedkolumbijskich Aztekowie stworzyli jednÄ… z lepiej znanych wizjÄ™ Å›wiata. Uznawali, że powierzchnia Ziemi, w ksztaÅ‚cie dysku i otoczona wodami, znajduje siÄ™ w centrum WrzechÅ›wiata i podzielona jest poziomo i pionowo. Wierzyli, że poniżej znajduje siÄ™ trzynaÅ›cie nieb, poniżej zaÅ› dziewięć regionów podziemnych. Każdy z tych Å›wiatów miaÅ‚ swe wÅ‚asne bóstwa.
Sikhizm
28 lutego poznawaliÅ›my sikhizm, ze szczególnym uwzglÄ™dnieniem Å›wiÄ…tyÅ„- ich wyglÄ…du i znacznia.
Starożytny Egipt
24 kwietnia poznawaliśmy rytuały starożytnych Egipcjan, koncentrując się na ich budowlach.
Egipcjanie wierzyli, że bogowie wstÄ™puja w rzeźbione ku ich czci posÄ…gi, umieszczono je wiÄ™c w specjalnie przygotowanaych miejscach Å›wiÄ…tyÅ„. Na podobieÅ„stwo dostojników i faraona, bóg każdego ranka poddawany byÅ‚ obrzÄ™dowi budzenia, mycia, perfumowania, ubierania, a nastepnie karmienia.Odebrawszy należne mu atencje, ukontentowany pieÅ›niami i dymem kadzidÅ‚a,bóg przyjmowaÅ‚ trzy posiÅ‚ki dziennie. W dni Å›wiÄ…teczne odbywaÅ‚ procesjÄ™ w swojej barce, a lud oddawaÅ‚ mu cześć tÅ‚oczÄ…c siÄ™ na trasie przejazdu.
Sztuka sakralna w Ropie
Przedstawiciele Młodego Asyżu udali się do Ropy, wsi mieszczącej się niedaleko Gorlic.
Zaratusztrianizm
Uczniowie MZS nr 5 w Gorlicach poznawali zaratusztrianizm. Obejrzeli portret Zaratusztry w Å›wiÄ…tyni Mesz-Kade i przeczytali jego biografiÄ™. Szczególnie podobaÅ‚y im siÄ™ legendy o tym zaÅ‚ożycielu religii uniwersalnej.