Ślady wielu kultur na polskiej ziemi- Sanok, Lesko

Zamek w Sanoku

W dniu 16 maja 2018r. nasza grupa projektowa była na wycieczce w Sanoku i Lesku. Natknęliśmy się tam na ślady różnych kultur, co potwierdziło znane nam powiedzenie, że Rzeczpospolita była krajem, w którym raczej zgodnie żyli wyznawcy różnych religii i kultur. Chociaż nie sprzyjała nam pogoda (w zasadzie ciągle padał deszcz), to udało się nam obejrzeć wiele interesujących zabytków. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od Muzeum Historycznego w Sanoku, które znajduje się w renesansowym zamku. Tam zachwyciła nas kolekcja ikon i zabytków związanych z liturgią Kościoła obrządku wschodniego (prawosławnego i grecko-katolickiego). Pani przewodnik bardzo ciekawie objaśniła nam historię ikon i najciekawsze ich przykłady. Szczególnie duże wrażenie zrobiła na nas dużego formatu ikona Sądu Ostatecznego, dowiedzieliśmy się także, jakie ikony składały się na ikonostas w cerkwi, bo w muzeum przygotowano jakby jego przykład. Zaciekawiły nas także ikony św. Mikołaja, które pokazywały szereg Jego cudów(nie wiązały się tylko z prezentami!). „Przy okazji”  obejrzeliśmy wystawę pt. „Zdzisław Beksiński - mroki podświadomości”, poświęconą życiu i twórczości tego malarza, który urodził się w Sanoku i miastu ofiarował cały swój majątek oraz dzieła: rysunki, fotografie, obrazy i rzeźby. Niestety - nie mogliśmy podziwiać panoramy Sanoka ze wzgórza zamkowego z powodu deszczu i mgły, ale mimo wszystko poszliśmy na sanocki rynek. Tam wstąpiliśmy do kościoła OO. Franciszkanów, gdzie parę chwil poświęciliśmy na modlitwę przed cudownym obrazem Matki Bożej Pocieszenia Kolejny przystanek naszej wycieczki to Lesko, gdzie  zwiedziliśmy synagogę, a o tym ,co się w niej mieściło przed drugą wojną światową (obecnie jest to Bieszczadzki Dom Kultury Galeria Synagoga) opowiedział nam jeden ze współorganizatorów naszej wyprawy, ks. Mateusz Kiwior. On także objaśniał nam zasady pochówku Żydów i symbolikę żydowskich nagrobków na leskim kirkucie. Dzięki naszej wycieczce, mogliśmy chociaż w części pojąć i zobaczyć, że sztuka religijna miała i wciąż ma wpływ na kulturę i życie codzienne wyznawców różnych religii.

Zapraszamy do odwiedzenia tego muzeum osobiście lub poprzez wirtualny spacer (muzeum.sanok.pl/pl/).