Konkurs Literacki
Na konkurs literacki „Święta i tradycje świąteczne różnych grup mieszkańców Tarnowa i okolic w XX wieku. Zapiski wspomnień” wpłynęły w naszej szkole 22 prace uczennic technikum z klas: pierwszej, drugiej i trzeciej. Spośród nich koordynatorki projektu wybrały 9 najciekawszych, których autorki otrzymały wyróżnienia. Uczestniczki konkursu rozmawiały i zapisywały wspomnienia rodziców, babć, cioć, sąsiadów. Przedstawiły tradycje i zwyczaje związane głównie z Wielkim Postem i Świętami Wielkanocnymi. Opisane przez nie tradycje i zwyczaje podzielić można na trzy grupy. Do pierwszej można zaliczyć te, które pojawiają się w naszej okolicy współcześnie, a są głównie związane z obchodami religijnymi Świąt Wielkanocnych:
- uczestnictwo w nabożeństwach ,
- święcenie pokarmów,
- uroczyste śniadanie wielkanocne,
- święcenie palm i konkursy z nimi związane,
- straże przy Grobach Chrystusa w kościołach,
- zdobienie pisanek,
- śmigus –dyngus.
Druga grupa tradycji i zwyczajów świątecznych jest mniej popularna, kultywowana w określonych miejscowościach. Są to:
- „psotna noc” ( kiedy młodzi ludzie urządzają różne psoty, zwłaszcza dziewczynom, w noc z Wielkiej Niedzieli na Wielki Poniedziałek),
- topienie/spalanie Judasza ( inaczej „judaszki”),
- wbijanie w brzeg pola krzyżyków z gałęzi poświęcanej palmy,
Trzecia grupa zwyczajów , jak się wydaje, odeszła w przeszłość. Należą do nich:
- gotowanie tydzień przed świętami jajek, z których jedno barwiono na różowo. Rodzice ukrywali te jajka w domu i w obejściu. Dzieci miały je odszukać. To, które znalazło różowe miało mieć „sielskie życie”,
- uderzanie zwierząt hodowlanych palmami, aby zapewnić im zdrowie, dawanie „bazi” z palm dzieciom do połknięcia, aby je uchronić przed chorobami gardła, zatykanie palm za ramy „świętych obrazów”, aby strzegły dom od uderzenia piorunów i pożaru,
- wsadzanie do koszyka ze „święconką”, oprócz tradycyjnych pokarmów, sera, a także ziemniaka, którego po poświęceniu zakopywano na polu, by zapewnić obfite plony,
- odwiedziny „śmigucarzy”, którzy składali gospodarzom życzenia, w zamian otrzymując jajka, chleb, słodycze,
- jedzenie potrawy tzw. „serwatko-święconki”, rodzaju zupy na bazie serwatki, do której dodawano produkty ze święcenia pokarmów.
Wszystkie wyróżnione prace były bardzo ciekawe. Zostaną wykorzystane podczas posumowania projektu, aby mogli zapoznać się z nimi inni uczniowie. Jak się wydaje , współcześnie proces świętowania w Tarnowie i okolicach ma związek z religią rzymsko-katolicką, ale dostrzec można w prezentowanych zwyczajach również echa pogańskiej przeszłości i myślenia magicznego.