Wydarzenia

Gra miejska - POZNAJEMY WIELOKULTUROWOŚĆ NASZEGO MIASTA

Nasi uczniowie brali udział w grze miejskiej w ramach ogólnopolskiego projektu „Wymiany na rzecz Zmiany” dotyczącej historii i dziedzictwa kulturowego Żydów. Uczestnicy poznawali wkład społeczności żydowskiej w rozwój przemysłowy, architektoniczny i kulturalny Katowic. Młodzież odwiedziła cmentarz żydowski, miejsce, gdzie stała synagoga oraz miejsca upamiętniające sławnych katowickich Żydów. Gra miejska była częścią projektu „Oblicza Dialogu”, który nasza szkoła realizuje w tym roku szkolnym.

W zeszły piątek 18 listopada o godz. 10:00 młodzież z V Liceum Ogólnokształcącego w Katowicach im. Władysława Broniewskiego, wzięła udział w grze miejskiej w ramach ogólnopolskiego projektu „Wymiany na rzecz Zmiany” realizowanego przez Fundację Humanity In Action Polska, dotyczącego historii i dziedzictwa kulturowego Żydów w największych miastach w Polsce. Uczniowie i uczennice na ponad dwukilometrowym odcinku trasy biegnącej przez centrum Katowic, rozwiązywali zadania odnoszące się do wkładu społeczności żydowskiej w rozwój przemysłowy, architektoniczny i kulturalny „Małego Paryża”. Grupa licząca niemal 30 osób rozpoczęła rozgrywkę o godz. 10:00 sprzed dawnej rezydencji zasłużonego dla miasta architekta Ingatza Grünfelda, która mieści się przy ulicy Warszawskiej 12. Uczniowie kierując się scenariuszem gry, mieli okazję poznać historię spektakularnej przemiany osady liczącej onegdaj kilka tysięcy mieszkańców, w największe obecnie pod względem ludności miasto konurbacji górnośląskiej. Zabawa prócz wartości edukacyjnej, miała na celu zainspirowanie młodego pokolenia do zadawania pytań dotyczących zróżnicowania naszego społeczeństwa w zakresie etnicznym, rasowym, religijnym i kulturowym oraz zachęcenie do refleksji nad źródłami ksenofobii i antysemityzmu wśród Polek i Polaków.

tekst: Michał Skrzypczak

 

12.04.2017 odwiedziliśmy Katedrę Porównawczą Studiów Cywilizacji Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Tu uczestniczyliśmy w warsztatach edukacyjnych Młody Asyż.
Pierwszy z nich zatytułowany był: ''A kiedy przyjdzie także po mnie zegarmistrz świata purpurowy, czyli co o drugim świecie powie teolog, żyd, buddysta, muzułmanin i ateista. Drugi: Makosz Olam haba – świat, który nadejdzie. Życie po śmierci według judaizmu. Zajęcia te dały nam 
możliwość bezpośredniego kontaktu z odmiennymi kulturami i religiami.

Po zajęciach na UJ, po raz kolejny podążając śladami Żydów, tym razem w Krakowie, trafiliśmy na Kazimierz. Wśród tłumów turystów zagłębiliśmy się w atmosferę tego miejsca, ulegliśmy urokowi kamieniczek i synagog przy ryneczku, wsłuchiwaliśmy się w obcojęzyczny gwar, muzykę ulicznego grajka.

Przy ulicy Szerokiej 24 wraz z przewodnikiem zwiedzaliśmy Starą Synagogę z XV wieku, zamienioną obecnie w muzeum. Otwarła ona przed nami tajemnice swego wnętrza. Poznaliśmy jej centralne miejsca, przedmioty szczególnego kultu oraz rytuały życia społeczności żydowskiej od kolebki po grób.

 Warsztaty

Prezentacja projektu szerszej społeczności szkolnej.