Omówienie nowej religii - Prawosławie

           25 stycznia odbyło się kolejne już spotkanie dotyczące poznania nowej religii- Prawosławia (religii ortodoksyjnej). Przedstawili nam ją uczestnicy projektu - Krzysiek i Dominik.

Dzięki ich prezentacji dowiedzieliśmy się, że Prawosławie jest nazywane wschodnio- bizantyjskim chrześcijaństwem. Naszą wycieczkę po tej religii rozpoczęliśmy od omówienia tzw. schizmy wschodniej, która nastąpiła w 1054 roku. Usłyszeliśmy, że Prawosławie - greckie słowo orthodoxia, to chrześcijaństwo powszechne. Nasi koledzy uświadomili nam, że słowo orthodoxia, ma dwojakie znaczenie, oznacza prawdziwą wiarę i prawdziwą chwałę. Kolejno rozmawialiśmy na temat ustroju zewnętrznego Kościoła Prawosławnego. Okazało się, że jego cechą jest autokefalia. Prawosławni przez pojęcie "autokefalii" rozumieją niezależność Kościoła miejscowego, jako odrębnej jednostki wchodzącej w skład całego Kościoła Powszechnego. Patriarcha Konstantynopola posiada prymat honorowy. Najważniejszym autorytetem jest Sobór ekumeniczny. W autokefalicznych Kościołach duchowni uznają zwierzchnictwo patriarchy lub metropolity, natomiast właściwą jurysdykcję ma w nich Święty Synod. Wspólnie zastanawialiśmy się na czym polega różnica między wiarą prawosławnych a wiarą katolików. Doszliśmy do wniosku, że Kościół prawosławny za podstawę wyznawanej przez siebie wiary uznaje Pismo Święte i Tradycję, wyrażoną w sposób szczególny w uchwałach siedmiu pierwszych soborów powszechnych. Nie uznaje natomiast późniejszych orzeczeń dogmatycznych, przyjmowanych w Kościele katolickim w sprawie czyścca, prymatu i nieomylności Papieża, Niepokalanego Poczęcia i Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny. Ponadto Prawosławni oddają głęboką cześć Maryi i świętym. Uznają siedem sakramentów i modlą się za zmarłych. Krzysiek i Dominik uzmysłowili nam, że w Cerkwi ołtarz jest oddzielony od wiernych ikonostasem, czyli ścianą pokrytą ikonami, w której znajdują się trzy bramy, otwierane i zamykane w konkretnych chwilach nabożeństw. Dowiedzieliśmy się, że w Kościele prawosławnym inaczej niż w katolickim traktowane są święte obrazy. Stanowią one nie tylko wizerunek, ale także uobecnie tego, kogo przedstawiają. Stąd szczególny kult ikon, którego wyrazem jest m.in zapalanie przed nimi niewielkich świeczek. Odkryliśmy, że różni się nie tylko liturgia ale także kalendarz liturgiczny. W Kościele prawosławnym życie liturgiczne wyznaczane jest według dwóch  różnych kalendarzy: juliańskiego tzw.stary styl i gregoriańskiego tzw.nowy styl. Pierwszy przypisywany jest rzymskiemu cesarzowi Juliuszowi Cezarowi, a drugi papieżowi Grzegorzowi XIII. Stąd przy podawaniu daty świąt widnieją dwie daty. Jako ciekawostkę chłopcy powiedzieli nam, że Prawosławny rok liturgiczny rozpoczyna się w dniu 1 września wg nowego stylu a 14 września wg starego stylu. Krzysiek i Dominik przeanalizowali także posty w Cerkwi prawosławnej. Dzielą się one na jednodniowe i wielodniowe. Reguły postu w Kościele prawosławnym są bardzo surowe - w ciągu całego niemal Wielkiego Postu i Wielkiego Tygodnia nie spożywa się mięsa, ryb i wszelkich produktów pochodzenia zwierzęcego. Nasi koledzy uświadomili nam, że również wszystkie posty jednodniowe są postami ścisłymi. Na koniec dyskutowaliśmy na temat pojęcia doby liturgicznej. Trwa ona od wieczora i rozpoczyna się wieczernicą. Ta poprzedzona jest Noną. Następnie następuje Wielka lub Mała Kompleta. Wraz z wybiciem północy rozpoczyna się Nokturn. Przed wschodem słońca rozpoczyna się Jutrznia. Ta kończy się Prymą - pierwszą godziną kanoniczną.

             Podsumowując tą niezwykle cenną lekcję stwierdzamy, że Prawosławie ma ogromny zasięg na Wschodzie, szczególnie w Rosji. W Polsce występuje na wschodnich obrzeżach kraju.