Poznajemy nową religię - Buddyzm

         19 kwietnia spotkaliśmy się poraz kolejny, aby poznać nową religię. Na tym spotkaniu zajmowaliśmy się buddyzmem.
Uczestniczka projektu - Gabriela Łyszczarz przygotowała wartościową prezentację, która miała na celu gruntowne zapoznanie z omawianą tematyką. Na początku przedstawiła informacje na temat założyciela Buddyzmu. Był nim Siddhartha Gautama, syn księcia z rodu Śākyów, władcy jednego z państw-miast w północnych Indiach. Dowiedzieliśmy się także, że wyznawców buddyzmu obowiązują wysokie normy moralne. Nie mogą m.in pić alkoholu, zażywać narkotyków czy zachowywać się nieprzyzwoicie. Mnichów buddyjskich obowiązuje jeszcze surowszy model postępowania - nie wolno im m.in spać na wygodnym posłaniu, używać pięniędzy, ozdób. Ich obowiązkiem natomiast jest skromność, powściągliwość, ścisłe przestrzeganie postów. Jako ciekawostkę Gabrysia powiedziała, że większość wyznawców buddyzmu to wegetarianie. Usłyszeliśmy też, że buddyści oddają się głębokim medytacjom, które są formą samodyscypliny. Przez praktykowanie medytacji osoba może doświadczyć nirwany. Następnym punktem naszego spotkania było omówienie właśnie tego pojęcia. W buddyzmie nirwana to wyzwolony od cyklu narodzin oraz śmierci (samsary) nieuwarunkowany stan ducha (skt asamskŗta dharma). Osoba, która osiągnęła nirwanę uwolniła się tym samym od cierpienia, które ma swoje źródło w niewiedzy. Nirwana oznacza „oświecenie”. Jest ona całkowitym wyzwoleniem się od wszystkich ziemskich pragnień. Kolejno nasza koleżanka zapoznała nas z najważniejszymi świętami buddyjskimi. Na sam początek mogliśmy zaznajomić się z Dniem Dharmy. Stanowi on uczczenie pierwszego nauczania Buddy. Słowo "Dharma" tłumaczyć można jako "prawda". W tym dniu buddyści czytają świętą księgę. Drugie święto jakie poznaliśmy to Wesak. Obchodzone jest na pamiątkę narodzin Buddy. Dla niektórych buddystów oznacza ono także upamiętnienie jego oświecenia i śmierci. Jest to dzień, w którym buddyści przypominają sobie ścieżkę Buddy ku oświeceniu i próbują odnaleźć własną drogę. Wesak to bardzo radosne i kolorowe święto. W Tajlandii zapala się na tę okazję papierowo-drewniane lampiony. Często przygotowywana jest także ceremonia wypuszczenia, uwięzionych w klatkach ptaków. Buddyści śpiewają, modlą się, a także odwiedzają świątynie, zanoszą tam jedzenie, świece i kwiaty. Ostatnim zaprezentowanym przez koleżankę świętem było Chunga Choepa. To święto upamiętniające przypisywane Buddzie cuda. W czasie tego święta pokazywane są wykonane przez mnichów kolorowe rzeźby z masła. Odbywają się tańce i śpiewy. Buddyjscy mnisi przed przystąpieniem do rzeźbienia przechodzą specjalny rytuał. W czasie pracy często moczą dłonie w zimnej wodzie, żeby masło nie topniało pod wpływem ich dotyku. Przeanalizowaliśmy także Cztery Szlachetne Prawdy: prawdę o cierpieniu, prawdę o przyczynie cierpienia, prawdę o ustaniu cierpienia oraz prawdę o ścieżce prowadzącej do ustania cierpienia. Naszej uwadze nie umknęła również Szlachetna Ośmiostopniowa Ścieżka- zbiór podstawowych zaleceń buddyzmu, do której należą: właściwy pogląd, właściwe postanowienie, właściwa mowa, właściwe działanie, właściwy żywot, właściwe dążenie, właściwe skupienie oraz właściwa medytacja. Wyznawcy buddyzmu wierzą, że Budda osiągnął byt przewyższający wszystko inne, co jest nam w świecie znane. W związku z tym rozpoznał on także  przyczynę ludzkiego cierpienia, a był to przecież problem, który zapoczątkował pierwotnie jego duchowe poszukiwania. Gabrysia przybliżyła nam też pojęcie "karma". W tradycji buddyjskiej jest to doktryna relacji między działaniami a siłami. Każde działanie tworzy bowiem pewną siłę, która z kolei powoduje następne działania. Jeśli więc komuś pomożemy, czyn nasz stworzy siłę, która będzie dojrzewać, aż w końcu, w stosownym momencie ujawni się w postaci pomocy, którą, gdy zajdzie taka potrzeba, otrzymamy od innych. Dowiedzieliśmy się, że buddyzm, tak samo jak hinduizm naucza o reinkarnacji. Po śmierci fizycznego ciała następuje rozpad człowieka na pięć składników, tzw. skandh – forma materialna, uczucia, rozum, wola oraz świadomość. Na koniec spotkania rozmawialiśmy o Kanonie Palijskim, czyli zbiorze nauk buddyjskich, spisanych w języku palijskim i składającym się z trzech części: Vinaja Pitaka – Kosz reguł zakonnych; Sutta Pitaka – Kosz nauk (
sutt) oraz Abhidhamma Pitaka – Kosz dodatkowej nauki.

             Podsumowując, stwierdzamy, iż była to niezwykle cenna i wartościowa lekcja, która wzbogaciła naszą wiedzę. Już dziś z niecierpliwością czekamy na kolejne spotkanie.