W OGRODZIE ZIOŁOWYM ŚWIĘTEJ HILDEGARDY

W OGRODZIE ZIOŁOWYM  ŚWIĘTEJ HILDEGARDY

"Im bliżej natury jesteśmy, tym więcej czujemy w sobie Boga."

(Johann Wolfgang von Goethe)

Poniedziałkowe popołudnie, 9 maja br., uczestnicy IX edycji Projektu Edukacyjno- Wychowawczego ,,Młody Asyż. Młodzież na rzecz tolerancji i pokoju”,  przebiegającego w tym roku szkolnym pod hasłem „Pan Wszelkiego Stworzenia. Obraz natury w religiach i kulturach świata”, spędzili w Ogrodzie Ziołowym Świętej Hildegardy

Warsztaty miały na celu:

  • zapoznanie uczniów z postacią św. Hildegardy z Bingen, niezwykłej świętej, wizjonerki, mistyczki, uzdrowicielki i Doktora Kościoła, ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia przyrody w jej życiu i działalności,
  • zachęcanie uczniów do rozpoznawania ziół i roślin rodzimych, rosnących w parkach, lasach i na łąkach oraz dostrzeżenia ich piękna, wyjątkowości oraz przydatności,
  • zachęcanie do podejmowania różnorodnych działań związanych z troską o lokalne dziedzictwo przyrodnicze,
  • dostrzeżenie przyrody jako wartości inspirującej człowieka do aktywności i kreatywności,
  • rozbudzanie potrzeby spędzania czasu wolnego w otoczeniu przyrody, rozwijanie wrażliwości sensorycznej,
  • kształtowanie samodzielności i kreatywności,
  • wyrównywanie deficytu kontaktu z przyrodą, który obserwuje się u współczesnych dzieci.

Prowadząca warsztaty  na początku spotkania zapoznała uczniów  z postacią św. Hildegardy
z Bingen, która jako młoda osoba została oddana do klasztoru benedyktyńskiego. Była wszechstronnie utalentowana. Komponowała muzykę, prowadziła bogatą korespondencję, angażowała się w politykę, założyła dwa opactwa i nimi zarządzała. Zajmowała się również leczeniem wielu chorób, była znawczynią ziół.

W dalszej części warsztatów uczniowie poznali kilka roślin ziołowych, zarówno ogólnie znanych np. bazylię, miętę, melisę, oregano, jak i mniej popularnych, dziko rosnących w naszym najbliższym otoczeniu np. bluszczyk, kurdybanek, mniszek lekarski, krwawnik i inne dostępne wiosną. Poznali fakturę, zapach (smak) i wybarwienie liści, ewentualnie zapach i kolor kwiatów, owocostany. Mogli ocenić, czy np. liście są miłe w dotyku, czy szorstkie, czy owocostany wydają dźwięki, czy zapach kwiatów jest przyjemny. Dowiedzieli się także , które części roślin są jadalne.

Dziewczęta  i chłopcy z grupy projektowej zgodnie doszli do wniosku, że istotną zaletą ziół jest fakt, że większość z nich można uprawiać na domowym parapecie, w ogrodzie lub na balkonie. Świeże zioła nie tylko urozmaicą aromatami codzienne potrawy, ale także dostarczają dużej ilości błonnika, witamin i minerałów, wspierając kondycję organizmu oraz procesy trawienne.

Podczas spotkania nie mogło oczywiście zabraknąć także części praktycznej. Uczniowie zatem samodzielnie  przygotowali masło ziołowe, dekorację wiosenną z wykorzystaniem ziół oraz koktajle. Wszystko było przepyszne i pięknie wykonane.